Episod 113 : Seni Bina II : Lepas Tension?

“A great architect is not made by way of a brain nearly so much as he is made by way of a cultivated, enriched heart.”[Frank Lloyd Wright]

architect

“Aaaaaaaaaaaahhh!”, terdengar jeritan  member dari belakang. Giliran dia pula. Masing-masing tergelak.

Agak melucukan dalam meneruskan projek demi projek sekarang ini. Walaupun agak meletihkan akal, memanaskan jiwa, gelagat-gelagat rakan sekursus ini kadang-kadang melegakan hati yang tension.

Kenapa tension?

Sudah tentulah projek yang tak menjadi, tersilap dan terkantoi kena ulang balik dari mula!

Kalau perhatikan, orang macam kami ini ada yang mengulang sampai 5-6 kali kertas lukisan kerana tersilap garis. Nak siapkan satu projek & assignment kadang-kadang memakan berhari-hari.

Tak hairanlah ada yang waktu malam-malam bawa laptop – controller game, mp3, psp dan sebagainya untuk melepaskan tekanan yang sementara ini.

Tentang silapnya di mana? Itu yang paling sakit untuk disebut di sini. Kalau silap yang pertama di A, selepas ulang silap di B. Itulah yang berlaku seterusnya dan seterusnya.

SABAR.

Itu kunci yang Rasulullah ajar.

Sebab kalau marahnya kami yang berpunca dari kesilapan dan kelemahan sendiri ini tempiasnya kadang-kadang hingga ke orang lain. Silap di kertas lukisan, tapi boleh bergaduh dengan orang lain.

Itulah dia situasi kami.

Bukan sekadar ketika belajar, tapi kelak kami bekerja pun begini.

4 Responses to Episod 113 : Seni Bina II : Lepas Tension?

  1. al_milangi berkata:

    em,,
    best gak dengar care
    student architecture study,,
    cam study add math lak aku tengok,,
    klo silap kat mule2,,
    sure kene ulang blek,,
    hehe,,🙂

  2. wardatul asrar berkata:

    bismillah..

    bila tiba di lapangan, maka terujilah perkataan..

    islah peribadi~

    salam juang di medan seni.

  3. M. Faiz Syahmi berkata:

    “buat dengan berhati-hati, mesti tak bermasalah bukan?
    kerja seni kena rileks, kool, tenang..
    kalau kelam kabut, beginilah jadinya..
    memanglah cepat, tapi bila siap kena ulang semula..
    sama jugak macam buat lambat2, tapi sempurna.”
    kata lecturer saya satu ketika dahulu.

    tips yg saya pegang hingga sekarang.

  4. Bb Abdullah berkata:

    sye jg meminati arkitek ni..tp bkn rzeki sy untuk bkjr ttg arkitek ni..sy hrap awk truskn perjuangan memartabatkn arkitek Islam y terunggul suatu hr nanti yea..barokallahufika..yup..memg kdg2 otak kte kalau x rht akn serabut wlaupn perkre 2 nmpk sng kan??truskn prjuagn ini..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: