Episod 100 : Yang Ke Seratus Dari Satu

Jika saya mendengar, saya memahami.

Jika saya membaca, saya mengingati.

Jika saya menulis, saya mesti melaksanakannya.

Akhirnya sampai juga saya entri yang ke-100. Satu pencapaian yang saya sendiri tidak pernah menduga. Saya tidak pernah termimpi untuk menulis, bahkan hampir-hampir membenci penulisan. Akhirnya saya menemui penulisanlah medium terbaik, untuk mengerti, dan mempraktik.

KRONOLOGI SENI KEHIDUPAN

Saya memulakan penulisan ketikamana saya diarahkan untuk menyiapkan risalah-risalah Islam. Walaupun saya lebih menumpukan design, mana mungkin kerja-kerja risalah dibuat hanya berisikan visual yang menarik, tetapi penulisan yang teruk. Lantas, saya perlu berusaha, sambil mengajak teman-teman lain menulis sekali.

Kebetulan, seronok melayari penulisan-penulisan ikhwah yang berblog, saya akhirnya berhasrat untuk memulakan penulisan blog. Kali ini, saya mendisiplinkan diri untuk menjaga etika penulisan, susunan isi dan maksud agar tersampai dengan baik.

Akhirnya, saya sendiri tidak menyangka saya mampu menulis sehingga hari ini.

BERTEMUNYA SENI KEHIDUPAN

Saya adalah seorang yang sangat meminati seni. Jiwa saya dan seni ibarat pokok dan baja. Setiap perkara yang ada kaitannya dengan seni menjadi signifikan pada saya. Saya suka menilai setiap perkara dengan kaca mata seni, lantas, wujudlah satu blog seni kehidupan yang bermula pada 28 Februari 2008, melalui apa yang terbuka di hati, terpapar di minda.

Inilah lakarannya.

Episod 1 : Seni Kehidupan

Episod 2 : Dunia Multimedia

Episod 3 : Kerana Cinta..

Episod 4 : Hakikat Perubahan

Episod 5 : Glory Beach Resort Hotel

Episod 6 : Ruhul Jadid

Episod 7 : Kesibukan VS Keseronokan

Episod 8 : Perancangan Allah Adalah Yang Terbaik

Episod 9 : Anak-Anak Tanggungjawab Ibu Bapa

Episod 10 : Nilai Ekonomi Bagi Daie

Episod 11 : Antara Bangunan Dengan Kapal Terbang

Episod 12 : Mengapa Perlu Menulis?

Episod 13 : Multimedia Pendekatan Dakwah Terbaru

Episod 14 : Dunia Perkahwinan Daerah Cinta Suci

Episod 15 : Program – Fokus

Episod 16 : Tarbiyah Dari Seorang Abang ; Mari Ke KLCC!

Episod 17 : Apabila Minyak Naik Harga

Episod 18 : Perjalanan Mengenal Fitrah

Episod 19 : 1001 Kenangan, Pintu Itu Di Tutup

Episod 20 : Pudarnya Pesona Bahasa Ibunda

Episod 21 : Sejarah Menjawab Politik Hari Ini

Episod 22 : Sebuah Cerita ; Seni Hidupku dan Generasi Harapan

Episod 23 : Mulakan Persiapan, Bersedialah!

Episod 24 : Buah-Buahan Sedang Berpesta!

Episod 25 : Mak Angkat | MakAnan

Episod 26 : Bangunlah Dari Lenamu Adik-Adikku!

Episod 27 : Diari Sehari Bersama SMKA Pedas

Episod 28 : Pengorbanan Yang Disalah Erti

Episod 29 : Erti Hidup Bukan Hanya Pada Memberi, Tapi Juga Dengan Membukti

Episod 30 : Di Sebalik Selipar Yang Terputus

Episod 31 Ogos : Ramadhan Di Bumi Merdeka

Episod 32 : Senario Berpuasa

Episod 33 : Muslim Bermusim

Episod 34 : Bulan Yang Ditemani Bintang-Bintang

Episod 35 : Betul, Betul, Betul! – Upin dan Ipin

Episod 36 : Takbir Raya Bergema

Episod 37 : Hidup Berjemaah

Episod 38 : Ekonomi Dalam Dilema?

Episod 39 : Rakan Budaya Belajar

Episod 40 : P-elajar M-e-R-deka

Episod 41 : Relevankah Meminta Sedekah?

Episod 42 : Himmah ‘Aliyah Untuk Islah Multimedia Generation

Episod 43 : “Saya Tetap Akan Teruskan…”

Episod 44 : Awas, Modenisasi Dalam Dunia Islam

Episod 45 : Hantu, Antara Takut Dengan Suka

Episod 46 : Di Sebalik Sebuah Teknologi

Episod 47 : Idea Ruhul Jadid

Episod 48 : Khutwatul Jadid; Langkah Baru

Episod 49 : Cabang Medik – Dunia Farmasi!

EPISOD KE LIMA PULUH

Episod 51 : Teori Payung Sebelum Hujan

Episod 52 : Matematika Ukhwah

Episod 53 : Bukan Sekadar Korban

Episod 54 : Wan Dalam Kenangan

Episod 55 : Mencari Guni

Episod 56 : Fenomena Berprogram

Episod 57 : Episod Demi Episod Kehidupan

Episod 58 : Gambaran Dan Imaginasi

Episod 59 : Duit Darah

Episod 60 : 7 Identiti Untuk Mengubah Palestin

Episod 61 : Catur Putih Yang Kehilangan ‘Permaisuri’

Episod 62 : Kaki Bangku Bukan Aras Tanda Kalah

Episod 63 : Ilmu Yang Dibiarkan

Episod 64 : Air Yang Mengalir

Episod 65 : Seruan Antara Solah Dan Falah

Episod 66 : <dibuang>

Episod 67 : Terima Kasih dan Minta Maaf

Episod 68 : Pesanan Buat Grupku, As-Sof

Episod 69 : Luahan Buat G’rimis

Episod 70 : Muslim Reaktif VS Muslim Proaktif

Episod 71 : Nostalgia Hitam Putih Bersama Multimedia

Episod 72 : Krisis Tekanan

Episod 73 : Musibah Menunggu Ukhwah

Episod 74 : Teori Signifikan

Episod 75 : Keputusan Itu Satu Ketentuan

Episod 76 : Keliru Memilih Masa Depan

Episod 77 : Kenapa Arkitek Menjadi Pilihan

Episod 78 : Pelajar Seumur Hidup

Episod 79 : Perubatan – Kerjaya Yang Bukan Sebarang Kerjaya

Episod 80 : Resepi Seni Kehidupan

Episod 81 : Resepi Politik Hari Ini

Episod 82 : Cuti Oh Cuti

Episod 83 : Mangsa BOSAN?

Episod 84 : Bahasa Inggeris – Antara OK dan KO

Episod 85 : Yakin Untuk Bercakap

Episod 86 : Mencari Jalan Kerjasama

Episod 87 : Terperangkap Dalam Dunia Tanpa Imaginasi

Episod 88 : Satu Keraguan Atau Satu Kerugian Ar. Akmal Hakim?

Episod 89 : Sekitar 3 Hari Bersama KLIBF

Episod 90 : “Saya Tetap Akan Pertahankan..”

Episod 91 : Berakhirnya Agenda Zionis

Episod 92 : Sabarlah Idea..

Episod 93 : Jangan Kalah Di Medan Imunisasi

Episod 94 : Objektif Multimedia Kita

Episod 95 : Kuasa ‘O’ Untuk Objektif

Episod 96 : Di Sebalik Tabir KBAZ

Episod 97 : Remaja Bukan Sekali

Episod 98 : Seni Fotografi

Episod 99 : Ujian Demi Ujian, Apa Yang PALING Penting?

Itu sahaja yang saya mampu.

Akhirnya.

Penulisan itu semakin terus menerus. Kita tidak akan letih berfikir jika kita suka. Kerana suka, ia akan terus menjadikan diri berfikir untuk menulis. Akhirnya berfikir menjadi satu tabiat biasa yang dikawal oleh minda bawah sedar.

Ia sentiasa terlatih, sentiasa maju.

Seperti seorang yang lapar, apa yang difikirnya adalah bagaimana untuk makan. Begitu juga halnya fikiran orang yang suka menulis, meskipun penulisannya tidak sebaik mana.

Namun, semakin banyak pula saya menulis, terfikir pula, semakin terasa betapa kurangnya amalan di bahu kiri dan kanan ini. Penulisan ini mungkin akan kekal berkurun-kurun di alam maya, namun pemiliknya adalah manusia biasa, bisa turun naik imannya.

Semoga Seni Kehidupan yang terhasil ini, menjadi satu catalyst untuk terus-menerus berusaha memperbaiki diri.

Dan, inilah dia, catatan remajaku.

9 Responses to Episod 100 : Yang Ke Seratus Dari Satu

  1. Izzah berkata:

    congratulation!!

  2. lovelylilac berkata:

    salam ziarah..

    saya pun rasa jiwa cenderung menyukai benda2 seni
    really love ur writings

    minta izin link blog saudara kat blog saya boleh?

    -budak baru belajar-

  3. "saudara" berkata:

    tahniah akhi..

  4. Akmal Hakim berkata:

    Everything comes from Him. The only part to us, human, is PRACTICE.

    As human, we should declare ourselves, THE OPPORTUNITY SEEKER.

    Wallahu a’lam..

  5. farid berkata:

    salam
    tahniah …sampai gak yang ke 100
    What you do , I’m try to do ,
    I trust my self , to do it ,
    Just Allah give me time and permission to do that.

  6. Akmal Hakim berkata:

    Allah do give us time dear. It’s a CHOICE.

    We plan, and so do Allah.

    Just, keep the determination and resilience.

    Kita sebagai remaja yang paling PENTING – Istiqamah, insyaAllah..🙂

  7. nuurhakeem berkata:

    wahhhh..cepat betul.
    “saya bukan sombong tapi kurang melayan…”
    hahaa

  8. amierwan berkata:

    “If you’re walking down the right path and you’re willing to keep walking, eventually you’ll make progress”

    staying the course dear. life is not as easy as u think. no matter how beautiful the art of mind it is.

    mycompletemastery

  9. ummu majdah berkata:

    tahniah..betul2 menarik penulis ne..
    kali pertama saya m’bacanya..trus t’tarik..

    betul2 adekala kte m’merlukan seseorng untuk m’mbimbing kte, tak kira bagaimana cara dan kaedahnya…
    ruangan penulisan saudara bnyk m’beri motivasi dan renungan untuk sesiapa yag mahu b’fikir dan b’tindak sebaiknya..

    Utk memahami kejadian tuhan yg t’hebat..
    AKAL..gunakan ia utk sesuatu kebaikan..
    trm ksh atas maklumat

    mgo terus m’nulis…percaya diri..
    mgo ALLAH teruskan usaha anda..

Tinggalkan Jawapan

